- GLSL 4.20
- enabling shaders with atomic counters and load/store/atomic read-modify-write operations to a single level of a texture. These capabilities can be combined, for example, to maintain a counter at each pixel in a buffer object for single-rendering-pass order-independent transparency;
- capturing GPU-tessellated geometry and drawing multiple instances of the result of a transform feedback to enable complex objects to be efficiently repositioned and replicated;
- modifying an arbitrary subset of a compressed texture, without having to re-download the whole texture to the GPU for significant performance improvements;
- packing multiple 8 and 16 bit values into a single 32-bit value for efficient shader processing with significantly reduced memory storage and bandwidth, especially useful when transferring data between shader stages.
Nvidia hat bereits einen Treiber mit OpenGL 4.2 Unterstützung veröffentlicht, AMD will mit einem Beta-Treiber demnächst nachziehen.
Die offenen Treiber haben bisher nur teilweise Unterstützung von OpenGL 3. Eine vollständige Unterstützung von OpenGL 3 wird es mit Mesa 8.0 geben. OpenGL 4.2 Unterstützung wird noch wesentlich länger benötigen.
Ankündigung OpenGL 4.2 Spezifikationen
Edit: Pro-Linux News